Yeprikyan Armine Melsiki
10.02.2016

PhD of historical sciences, docent

eprikyanyelena49@aspu.am

Candidate of Historical Sciences, Associate Professor / Faculty of Armenian History

Education
1991-1996 - Armenian State Pedagogical University after Kh. Abovyan, Faculty of History and Geography, Department of History and Law, Diploma of

Excellence
1996-2001 - Armenian State Pedagogical University after Kh. Abovyan, PhD,Faculty of Armenian History
2017-2018 - Moscow Academy of Professional Competences, Innovative Pedagogy Research Institute, specialization - Methodist of General Educational Organizations (Moscow)

Academic degree
2008 - Candidate of Historical Sciences, E.00.01

Academic title: 2016 - Associate Professor

Work
2008 - Armenian State Pedagogical University after Kh. Abovyan, lecturer
2000 - Teacher of the basic college of the Armenian State Pedagogical University after Kh. Abovyan
2015 - Scientific Secretary of the ASPU Faculty of History and Law
2020 - Responsible for the full time teaching practicum of the ASPU Faculty of History and Social Sciences
Bachelor's Degree - Armenian History "General Course".

Master's Degree - Methodology for Forming Historical Multidimensional Thinking.
Areas of interest:The issuesof the history of Nakhichevan, The self-defense battles of the Armenians of the First World War and the following years in Western Armenia and Cilicia ․ Methodology of teaching history.

Trainings
1. From February 16 to March 6, 2015, participated in the qualification training course for the teaching staff (60 hours) organized by the Armenian State Pedagogical University after Khachatur Abovyan.
2. In October 2015, participated in the "Strengthening DRR in the Pedagogical Curriculum" course (30 hours) funded by the European Commission's Directorate-General for Humanitarian Aid and Civil Protection (30 hours).
3. From October 9, 2017 to March 20, 2017 participated in the professional training course on history organized by the Armenian State Pedagogical University after Khachatur Abovyan (36 hours).
4. August 29, 2017 to January 16, 2018 was trained at the Research Institute, Innovative Pedagogy, the Moscow Academy of Professional Competencies under the program "Methodist of a general educational organization." The program is designed to meet the professional requirements for a methodologist of an educational organization (for different levels of education).
Foreign languages: Russian, French, English

Participation in conferences
1. 8th World Conference on Educationai Sciences,Madrid, Spain, 18-22 February, 2016.
2. Международной научной конференции «Армянская диаспора и армяно-российские отношения: история и современность», 14 -16 сентября, 2016.
3. Հայաստանի Հանրապետությանան կախացման ըհաջորդած տարիներին արցախահայության կյանքում ծավալված գործընթացների պատմասոցոլոգիական վերլուծություն, <<Հասարակության սեգմենտար կառուցվածքը կոնսոցիատիվ ժողովրդավարության հայեցակարգում, առկա իրողությունները և փոփոխությունների միտումները>> հանրապետական գիտաժողով, ՀՀ ԳԱԱ Փիլիսոփայության, սոցոլոգիայի և իրավունքի ինստիտուտ, Երևան, 19 նոյեմբերի, 2017:
4. Международная научная конференция и выставка «300-летнее культурное наследие Армянской Апостольской церкви Российской и Ново-Нахичеванской епархии»,РФ СПБ, 29 сентября, 2017.
5. Կովկասը մեր տունն է խորագրով գիտաժողով, Արցախ, Մեսրոպ Մաշտոց համալսարան, 27 հոկտեմբերի, 2017:
6. Международная научная конференция и выставка «300-летнее культурное наследие Армянской Апостольской церкви Российской и Ново-Нахичеванской епархии»,РФ СПБ, 29 сентября, 2017.
7. II Международной научно-практической конференции «Научные исследования: теория, методика и практика», Чебоксары, 29 августа 2017.
8. 9th World Conference on Educationai Sciences, Nice, France, 22-25 February, 2017.
9. Федеральный исследовательский центр, Южный научный центр, Российской академии наук, Ереванский государственный университет, Южный федеральный университет, <<АРМЯНЕ ЮГА РОССИИ: ИСТОРИЯ, КУЛЬТУРА, ОБЩЕЕ БУДУЩЕЕ>>,III Международной научной конференции, г. Ростов-на-Дону, 30–31 мая, 2018.
10. <<Ազգ, պետություն, պետականություն>>, միջազգային գիտաժողով, ՀՊՄՀ, մայիս, 2018:
11. <<Հայկական զինուժը 1914-1920թթ․>>, գիտաժողով, Խ․ԱբովյանիանվանՀՊՄՀ, պատմության և իրավագիտության ֆակուլտետ, Ծաղկաձոր, 2019, մարտ։
12. <<Հայաստանը 1920-1991թվականներին>>, գիտաժողով,Խ․ԱբովյանիանվանՀՊՄՀ, պատմության և իրավագիտության ֆակուլտետ, հունիս, 2019:
13. The collapse of empires in the 20th century: New state and new identities. Conference.ASPU.March, 2019.
14. Международныйнаучно-методический конкурс․ “Новая наука" Международный центр научного партнёрства. Педагогическое Призвание․Москва. 2019. Առաջին կարգի մրցանակ։
15. https://sciencen.org/assets/Kontent/Konkursy/Arhiv-konkursov/NIK-16/Pedagogicheskoe-prizvanie.-CHast-2.pdfМеждународный конкурс научных, методических и творческих работ, «СОЦИАЛИЗАЦИЯ, ВОСПИТАНИЕ, ОБРАЗОВАНИЕ ДЕТЕЙИМОЛОДЕЖИ». Историко-культурногомолодёжногонаучногообщества "СамобытнаяВятка". Москва. 2019․Երկրորդկարգիմրցանակ։
16. <<Հայ ժողովրդի մասնակցությունը երկրորդ աշխարհամարտին>>, գիտաժողով, Խ․ԱբովյանիանվանՀՊՄՀ, ապրիլ, 2020:
Publications
Author: "Nakhichevan in 1917-1921", educational-methodical manual (Yerevan 2014).
Author: "Nakhichevan in 1917-1921", monograph (Yerevan 2016).
Co-author: "Organization of pedagogical practice for students of History", methodical manual (Yerevan 2018).
Author: "Forms and methods of organizing pedagogical-research practicum for master's students majoring in History", methodological manual (Yerevan 2019).
Co-author: Armenian Armed Forces 1914-1920, monograph (Yerevan 2020).
Author: "Modern methods and technologies of history teaching", scientific-methodological manual(Yerevan 2021).

Published scientific articles
1. The Russian revolutions of 1917 and the aggravation of the situation in Nakhichevan. The Armenian Armed Forces in the vortex of events.The collapse of empires in the 20th century: New state and new identities․France․2021.
2. Երևանի Հայկական Պետական Մանկավարժական Ինստիտուտի Մասնակցությունը Հայրենական Մեծ Պատերազմին, Հայ Ժողովրդի Մասնակցությունը Երկրորդ Աշխարհամարտին, գիտաժողովի նյութեր, ՀՊՄՀ, 2020:
3. Նախիջևանի հայերի հայաթափման Ադրբեջանական քաղաքականությունը (1918-1930թթ․), գիտաժողովի նյութեր, ՀՊՄՀ, 2019:
4. Порядок организации магистерской педагогической практики по специальности -
5. "История", "Новая наука" Международный центр научного партнёрства. Педагогическое Призвание Сборник статей Международного научно-методического конкурса, 2019,https://sciencen.org/assets/Kontent/Konkursy/Arhiv-konkursov/NIK-16/Pedagogicheskoe-prizvanie.-CHast-2.pdf
6. Առաջին աշխարհամարտի հայկական կամավորական ջոկտների գործունեության դասավանդման հարցի շուրջ, գիտաժողովի նյութեր, Ծաղկաձոր, 2019:
7. Կաթոլիկ համայնքի դերակատարումը Նախիջևանում XVII-XVIII դարերում, <<Ազգ, պետություն, պետականություն>>, միջազգային գիտաժողով, ՀՊՄՀ, մայիս, 2018։
8. Նախիջևանի պատմության լուսաբանման խնդիրը դպրոցահասակների շրջանում, միջազգային գիտաժողով, ՀՊՄՀ, մայիս, 2018։
9. Գրիգոր Նարեկացու գաղափարներն անձի հոգևոր-բարոյական դաստիրակության վերաբերյալ, Ակունք, գիտական հոդվածների ժողովածու, թիվ 2 (18), 2018։
10. Армянские деятели об автономии Западной Армении в 1914-1915гг., Армяне Юга России: история, культура, общее будущее, Ростов-на-Дону, РИНЦ, 2018.
11. From the history of devastating-conspirational turkish-azerbaijani activities in the republic of Armenia (1918-1922), интернаука, научныйжурнал, Москва, РИНЦ, 2018.
12. Деятельность национального собрания независимой Республики Армения в сфере международных отношений, Тенденции развития практической социологии и психологии // Материалы ар-мяно-русской международной научной конференции (19-21 апреля 2017 г., г. Ереван)․
13. The role of catholic community in Nakhidjevanin the XVII_XVIII centuries. Интерактив плюс, РФ, Чебоксары, , 2017, РИНЦ, https://interactive-plus.ru/ru/article/463844/discussion_platform.
14. Military political situation in Nakhidjevan in 1919-1920 and Armenian reconnaissance agencies. European Journal on Humanities and Social Sciences, 2017,РИНЦ,http://ppublishing.org/ru/․
15. Роль европейских структур в процессе утверждения независимой государственности в Республике Армения, Научно-методический и теоретический журнал Социосфера, 2017, РИНЦ, http://sociosphera.com/sociosphere.
16. Methods for the effectiveness of educator historians and their application, New Trends and Issues on Humanities and Social Sciences , Vol 4 No 1 (2017), SCOPUS․
17. Հոգևոր կրթական կյանքը Նախիջևանում 19-րդ դարի վերջին և 20-րդ դարասկզբին, Կովկասը մեր ընդհանուր տուն, միջազգային գիտաժողով, Ստեփանակերտ, 2017:
18. Հայաստանում անկախ պետականության հաստատման գործընթացում Միավորված Ազգերի Կազմակերպության դերակատարության պատմությունից (1990-2001), Հայագիտական ուսումնասիրություններ, Ստեփանակերտ, 2017։
19. Ղարաբաղյան հակամարտությունը Հայաստան- Թուրքիա հարաբերությունների ենթատեքստում,Պատմություն և հասարակագիտություն տարեգիրք, Երևան, 2017:
20. Methods to ensure the effectiveness of educator historians and the specifics of their application, New Trends and Issues on Humanities and Social Sciences , Vol 4 No 1 (2017) WCES 2017, SCOPUS․ http://sproc.org/ojs/index.php/pntsbs/article/view/2447.
21. The importance of historical facts and events for the history teacher. New Trends and Issues on Humanities and Social Sciences , Vol 3 No 1 (2017) WCES 2016,SCOPUS, http://sproc.org/ojs/index.php/pntsbs/article/view/1789.
22. Армяно-большевистскиеотношения в 1920 году и вопросНахичевана, 11th international conference on Eurasian scientific development, Vienna,15th November, 2016, РИНЦ.
23. Եղբայրական օգնության գլխավոր կարգադիր հանձնաժողովի գործունեությունն Առաջին աշխարհամարտի տարիներին, Էջմիածին, 2015, Յունիս, թիւ 6:
24. Արևմտահայերի 1915թ. ինքնապաշտպանական մարտերի պատմական անհրաժեշտությունը, Խ. Աբովյանի անվան հայկական պետական մանկավարժական համալսարան գիտական տեղեկագիր, 2015, թիվ 1:
25. 1915թ. արևմտահայերի ինքնապաշտպանական հերոսամարտերի աշխարհագրությունը, Պատմություն և հասարակագիտություն տարեգիրք, 2015, թիվ 1:
26. Diplomatic and military steps of Turkey to capture Nakhijevan, Austrian Journal of Humanities and Social Sciences, Vienna, 2015, vol. 1–2, РИНЦ.
27. Methodological Issues of Teaching the Heroic Self-Defense Battles of 1915,Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2015, vol. 197,SCOPUS.
28. The role of Armenian legion in defense of the Armenian population of Kilikia (1919-1920), Austrian Journal of Humanities and Social Sciences, Vienna, 2015, vol. 7-8, РИНЦ.
29. 1903թ.հայ եկեղեցական գույքի բռնագրավման օրենքի արձագանքները Գանձակում, Ժողովածու Խ. Աբովյանի անվ. Հայկական պետ. մանկ. համալսարանի 90-ամյակին նվիրված գիտաժողովի նյութերի, Երևան, 2014:
30. Ներսես եպիսկոպոս Մելիք-Թանգյան, Նախիջևան-Շարուր-Դարալագյազ եղբայրական օգնության կոմիտեի նախագահ, փաստաթղթերի հավաքածու, Բանբեր Հայաստանի արխիվների, Երևան, 2014:
31. Պետական գույքի մասնավորեցման գործընթացը Հայաստանի Հանրապետությունում, Ակունք, ԵՊՀ Իջևանի մասնաճյուղ, գիտական հոդվածների ժողովածու, թիվ 1(4), Երևան, 2012:
32. Գողթանի 1919թ. ինքնապաշտպանությունը, Էջմիածին, Յուլիս, թիվ 7, 2012, էջ 104-110:
33. Շարուր-Նախիջևանի ժողովրդագրական վիճակը 1918-1940թթ,Ազգ, պետու-թյուն, հայրենիք, պետականության գաղափարը, Երիտասարդ գիտնականների միջազգային գիտաժողով նվիրված ՀՀանկախության 20-ամյակին (Ծաղկաձոր, 6-8 նոյեմբերի, 2012), Երևան, 2012:
34. ԱդրբեջանականիշխանություններիհայահալածքաղաքականությունըՆախի¬ջևա-նում1921թ. Մոսկվայի պայմանագրից հետո, նվիրված Խ. Աբովյանի ծննդյան 200-ամյակին, ժողովածու պրոֆեսորադասախոսական անձնակազմի, ասպիրանտների, հայցորդների և գիտաշխատողների 54-րդ գիտաժողովի նյութերի, 2010:
35. Փաստաթղթեր Շարուր-Նախիջևանի հայգաղթականների մասին, Բանբեր Հայաստանի արխիվների, 2009, թիվ 2:

Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image