Candidate of Pedagogical Sciences, associate professor
Lecturer at Chair of Special Pedagogy and Psychology, Candidate of Pedagogical Sciences, associate professor
Education
2010 Candidate of Pedagogical Sciences.
1998-2003 Special Pedagogy Chair Researcher
1983-1988 – Moscow State Pedagogical Institute after V. Lenin, Faculty of Defectology, Department of methods of teaching the deaf; Deaf-and-dumb pedagogue.
Scholastic degree
Candidate of pedagogical sciences
Chief subject ԺԳ.00.03 “Special pedagogy”
Candidate’s dissertation theme: “Speech development of preschool children with hearing-impairment in the process of playing”
Work experience
2000-present - Lecturer, Chair of Special pedagogy and psychology, Armenian State Pedagogical University after Kh. Abovyan.
1988-1998 – Teacher, signer at boarding school for deaf children.
Academic courses
Undergraduate: Methods of teaching the deaf; Preschool methods of teaching the deaf; Oral speech teaching methodology; Methods of subject-practical teaching, Pedagogical technology of education and training of preschool children with hearing-impairment; Written speech teaching methodology.
Postgraduate: Early training of children with hearing-impairment; Verbal tone system of children with hearing-impairment; Development of articulation and rate of speech of children with hearing-impairment.
.
Research interests: Hearing-impaired children development features; Education and training issues of early, preschool and school age children with hearing-impairment; Process of speech development of children with hearing-impairment; Process of pronunciation capability and skill development, Subject-practical teaching of children with hearing-impairment.
Trainings
1989 - Extension courses, Moscow Research Institute;
1998-2008 – Participation in seminars, organized by VAD Swiss organization;
2016-2016 – Participation in retraining seminars at ASPU.
Publications
1. Մանուկյան Ա.Վ. , Ա.Դաշյան Լսողության խանգարում ունեցող երեխաների ավագ դպրոցականների տեքստերի և թանգարանային նյութերի ընկալման մակարդակի հետազոտությունները/ Մանկավարժական միտք, 2018, N1-2, էջ 124-128
2. Մանուկյան Ա.Վ. Լսողության խանգարում ունեցող երեխաների երկրորդ խմբի հնչյունների ամրապնդման վարժությունների համակարգը: /Ուսումնամեթոդական ձեռնարկ/ Դավիթ Թագավոր, Եր., 2017, էջ 322
3. Հատուկ մանկավարժություն: Դասագիրք մանկավարժական բուհերի ուսանողների համար // խմբ.` Ռ.Ն.Ազարյան, Ա.Վ.Ավագյան, հեղ.խումբ /Երևան, <<Զանգակ>> 2016. - 432 էջ
4. Մանուկյան Ա. ԼԽՈՒԵ-ի արտաբերական կարողությունների զարգացման և ամրապնդման վարժությւոնների համակարգը: Եր., 2016, էջ, էջ 371
5. 2. Մանուկյան Ա.Վ. Լսողության խանգարում ունեցող նախադպրոցական տարիքի երեխաների բանավոր խոսքի զարգացումը խաղային գործընթացում – /Ուսումնամեթոդական ձեռնարկ/ Եր., 2012, 254 էջ
6. Մանուկյան Ա.Վ. Լսողության խանգարում ունեցող երեխաների հետ տարվող սուրդոմանկավարժական աշխատանքները – /Ուսումնամեթոդական ձեռնարկ/ Եր., 2008, 112 էջ
7. Լսողական ընկալում և արտաբերման ձևավորում //Ծրագիր-ձեռնարկ լսողության խանգարում ունեցող երեխաների դպրոցի 5-9-րդ դասարանների համար// Եր., 2008 – համահեղինակ
8. Առարկայագործնական ուսուցում //Ծրագիր- ձեռնարկ լսողության խանգարում ունեցող երեխաների դպրոցի 1-4-րդ դասարանների համար//, Եր., 2007, 278 էջ – համահեղինակ
9. Լսողական ընկալման զարգացում և արտաբերման ուսուցում // Ծրագիր-ձեռնարկ լսողության խանգարում ունեցող երեխաների դպրոցի 1-4-րդ դասարանների համար// Ե., 2007, 99 էջ - համահեղինակ
Languages
Russian