Anahit Vahan Manukyan
19.02.2016

Candidate of Pedagogical Sciences, associate professor

Lecturer at Chair of Special Pedagogy and Psychology, Candidate of Pedagogical Sciences, associate professor

Education
2010 Candidate of Pedagogical Sciences.
1998-2003 Special Pedagogy Chair Researcher
1983-1988 – Moscow State Pedagogical Institute after V. Lenin, Faculty of Defectology, Department of methods of teaching the deaf; Deaf-and-dumb pedagogue.

Scholastic degree
Candidate of pedagogical sciences
Chief subject ԺԳ.00.03 “Special pedagogy”
Candidate’s dissertation theme: “Speech development of preschool children with hearing-impairment in the process of playing”

Work experience
2000-present - Lecturer, Chair of Special pedagogy and psychology, Armenian State Pedagogical University after Kh. Abovyan.
1988-1998 – Teacher, signer at boarding school for deaf children.

Academic courses
Undergraduate: Methods of teaching the deaf; Preschool methods of teaching the deaf; Oral speech teaching methodology; Methods of subject-practical teaching, Pedagogical technology of education and training of preschool children with hearing-impairment; Written speech teaching methodology.
Postgraduate: Early training of children with hearing-impairment; Verbal tone system of children with hearing-impairment; Development of articulation and rate of speech of children with hearing-impairment.
.
Research interests: Hearing-impaired children development features; Education and training issues of early, preschool and school age children with hearing-impairment; Process of speech development of children with hearing-impairment; Process of pronunciation capability and skill development, Subject-practical teaching of children with hearing-impairment.

Trainings
1989 - Extension courses, Moscow Research Institute;
1998-2008 – Participation in seminars, organized by VAD Swiss organization;
2016-2016 – Participation in retraining seminars at ASPU.

Publications
1. Մանուկյան Ա.Վ. , Ա.Դաշյան Լսողության խանգարում ունեցող երեխաների ավագ դպրոցականների տեքստերի և թանգարանային նյութերի ընկալման մակարդակի հետազոտությունները/ Մանկավարժական միտք, 2018, N1-2, էջ 124-128
2. Մանուկյան Ա.Վ. Լսողության խանգարում ունեցող երեխաների երկրորդ խմբի հնչյունների ամրապնդման վարժությունների համակարգը: /Ուսումնամեթոդական ձեռնարկ/ Դավիթ Թագավոր, Եր., 2017, էջ 322
3. Հատուկ մանկավարժություն: Դասագիրք մանկավարժական բուհերի ուսանողների համար // խմբ.` Ռ.Ն.Ազարյան, Ա.Վ.Ավագյան, հեղ.խումբ /Երևան, <<Զանգակ>> 2016. - 432 էջ
4. Մանուկյան Ա. ԼԽՈՒԵ-ի արտաբերական կարողությունների զարգացման և ամրապնդման վարժությւոնների համակարգը: Եր., 2016, էջ, էջ 371
5. 2. Մանուկյան Ա.Վ. Լսողության խանգարում ունեցող նախադպրոցական տարիքի երեխաների բանավոր խոսքի զարգացումը խաղային գործընթացում – /Ուսումնամեթոդական ձեռնարկ/ Եր., 2012, 254 էջ
6. Մանուկյան Ա.Վ. Լսողության խանգարում ունեցող երեխաների հետ տարվող սուրդոմանկավարժական աշխատանքները – /Ուսումնամեթոդական ձեռնարկ/ Եր., 2008, 112 էջ
7. Լսողական ընկալում և արտաբերման ձևավորում //Ծրագիր-ձեռնարկ լսողության խանգարում ունեցող երեխաների դպրոցի 5-9-րդ դասարանների համար// Եր., 2008 – համահեղինակ
8. Առարկայագործնական ուսուցում //Ծրագիր- ձեռնարկ լսողության խանգարում ունեցող երեխաների դպրոցի 1-4-րդ դասարանների համար//, Եր., 2007, 278 էջ – համահեղինակ
9. Լսողական ընկալման զարգացում և արտաբերման ուսուցում // Ծրագիր-ձեռնարկ լսողության խանգարում ունեցող երեխաների դպրոցի 1-4-րդ դասարանների համար// Ե., 2007, 99 էջ - համահեղինակ

Languages
Russian

Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image