Anahit Vladimir Dashyan
19.02.2016

PhD in Pedagogica, associate professor

dashyananahit41@aspu.am

PhD in Pedagogica, Associate professor/Chair of Pedagogy and Psychology

Education
2013 . PhD in Pedagogical Sciences, PhD thesis defense
1999-2004 Doctoral students in the department of Special Education
1988-1993 Student at State Pedagogical University after Kh. Abovyan, Department of Preschool Psychology and Defectology

Academic degree
Degree in pedagogical sciences , specialty Special Pedagogy, Surdo-pedagogy
Thesis Deaf sign language as a communication and learning tool

Work Experience
1993-1998 Speech therapist at 62 secondary school

2000- 2002 Surdo teacher at 9 Special School for children with hearing impairments

2003- current Professor of Pedagogy at Department of Pedagogy and Psychology, State Pedagogical University after Kh. Abovyan

Lectures
Bachelor

•The basis of surdo-pedagogy
• Verbal and non- verbal means of special communication.
•Surdopedagogics and Tiphlopedagogics
• Educational technology used for hearing impaired children

Magistracy
• Inclusive Education

• The development of play activities for children with hearing impairments
• Non-verbal Communication in the field of special education.
Alternative communication methods
Special means of communication (verbal and non-verbal)
• Bilingual teaching in education system

Scientific interests
Educational issues connected with hearing-impaired children who need special education and training, study of the means of special and non –verbal communication (gestures), study of means and methods of non-verbal and alternative communication.

Trainings

-2014 «Development of Occupational Therapy Profession in Armenia and Georgia» , Yerevan
-2015 Qualification course for university professors
-2015 Tutor Training Course aiming at ensuring stability and decrease in disaster risks.
-2015 “The experience taken from studies held in the Zagorski Children's Home and its usage in the context of blind-deaf children's education. The core issues of person’s formation among blind-deaf children. (Aleksandr Suvorov. Doctor of Psychology, Professor, Moscow, Russia), a two-day international lecture (Yerevan)
-2015թ "Inclusive Education. Contemporary issues and challenges "International Scientific Conference (Yerevan)
-2015 "The supporting technologies and the promotion of positive behavior" and "Developing Alternative Communication" (Kate Smith, Professor, Department of Reading Education and Special Education., USA), one week course (Yerevan
-2015. “Additional alternative communication” (Dorothy Fraser ), one week course (Yerevan)

 

Optional printed materials
Ընտրովի տպագրումներ
1. Դաշայն Ա.Վ. Խուլ երեխաների երկլեզու ուսուցումը որպես նոր ուղղություն. Գիտամեթոդական աշխատանքների ժողովածու. – 1 հատոր. 2002.
2. Ժեստերի լեզվի ձևավորումն ու զարգացումը խուլերի հաղորդակցական գործունեության ընթացքում. Զանգակ-97. 2003
3. Жестовый язык как основное средство общения глухих. Специальная педагогика и психология. Сборник научно-методических статей. Ереван. ,, Зангак- 97. 2003.
4. Характеристика структуры жестов. Специальная педагогика и психология. Сборникнаучно-методическихстатей. Ереван. ,, Зангак- 97. 2004
5. Словесно- жестовое двуязычие, его сущность и характеристика. Сборник междунар. конференции.Арцах. 2008
6. Исследования эффективности рекомендуемых методов и средств по формированию словесно- жестового двуязычия. Специальная педагогика и психология. Сборник научно-методических статей. Ереван. ,, Зангак- 97. 2008
7. Влияние словесно-жестового двуязычия на развитие памяти ивнимания. Специальная педагогика и психология. Сборник научно-методических статей. Ереван. ,, Зангак- 97. 2010
8. Сравнительный анализ национальных жестовых языков отдельных стран мира. Մանկավարժական միտք. ,, Зангак- 97. 2012. N3
9. Հայկական ժեստերի լեզվի ուսուցման մեթեդիկա .Ոսումնամեթոդական ձեռնարկ. Եր. 2013
10. Исследования отношения сурдопедагогов к жестовому языку, словесно -жестовому двуязычию и их применению в процессе обучения. Проблемы специального образования . Научно-методический журнал. Ереван. 2015.
11. Չլսող երեխաների խոսքի և հաղորդակցման զարգացումը ժեստաբառային երկլեզու ուսուցման մեթոդով: Ուսումնամեթոդական ձեռնարկ; Երևան;<<Ասողիկ>2017թ.
12. Լսողության խանգարում ունեցող ավագ դպրոցականների տեքստերի և թանգարանաին նյութերի ընկալման մակարդակի հետազոտություն : <<Մանկաարժական միտք >>.2018

Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image