PhD in Pedagogica, associate professor
PhD in Pedagogica, Associate professor/Chair of Pedagogy and Psychology
Education
2013 . PhD in Pedagogical Sciences, PhD thesis defense
1999-2004 Doctoral students in the department of Special Education
1988-1993 Student at State Pedagogical University after Kh. Abovyan, Department of Preschool Psychology and Defectology
Academic degree
Degree in pedagogical sciences , specialty Special Pedagogy, Surdo-pedagogy
Thesis Deaf sign language as a communication and learning tool
Work Experience
1993-1998 Speech therapist at 62 secondary school
2000- 2002 Surdo teacher at 9 Special School for children with hearing impairments
2003- current Professor of Pedagogy at Department of Pedagogy and Psychology, State Pedagogical University after Kh. Abovyan
Lectures
Bachelor
•The basis of surdo-pedagogy
• Verbal and non- verbal means of special communication.
•Surdopedagogics and Tiphlopedagogics
• Educational technology used for hearing impaired children
Magistracy
• Inclusive Education
• The development of play activities for children with hearing impairments
• Non-verbal Communication in the field of special education.
Alternative communication methods
Special means of communication (verbal and non-verbal)
• Bilingual teaching in education system
Scientific interests
Educational issues connected with hearing-impaired children who need special education and training, study of the means of special and non –verbal communication (gestures), study of means and methods of non-verbal and alternative communication.
Trainings
-2014 «Development of Occupational Therapy Profession in Armenia and Georgia» , Yerevan
-2015 Qualification course for university professors
-2015 Tutor Training Course aiming at ensuring stability and decrease in disaster risks.
-2015 “The experience taken from studies held in the Zagorski Children's Home and its usage in the context of blind-deaf children's education. The core issues of person’s formation among blind-deaf children. (Aleksandr Suvorov. Doctor of Psychology, Professor, Moscow, Russia), a two-day international lecture (Yerevan)
-2015թ "Inclusive Education. Contemporary issues and challenges "International Scientific Conference (Yerevan)
-2015 "The supporting technologies and the promotion of positive behavior" and "Developing Alternative Communication" (Kate Smith, Professor, Department of Reading Education and Special Education., USA), one week course (Yerevan
-2015. “Additional alternative communication” (Dorothy Fraser ), one week course (Yerevan)
Optional printed materials
Ընտրովի տպագրումներ
1. Դաշայն Ա.Վ. Խուլ երեխաների երկլեզու ուսուցումը որպես նոր ուղղություն. Գիտամեթոդական աշխատանքների ժողովածու. – 1 հատոր. 2002.
2. Ժեստերի լեզվի ձևավորումն ու զարգացումը խուլերի հաղորդակցական գործունեության ընթացքում. Զանգակ-97. 2003
3. Жестовый язык как основное средство общения глухих. Специальная педагогика и психология. Сборник научно-методических статей. Ереван. ,, Зангак- 97. 2003.
4. Характеристика структуры жестов. Специальная педагогика и психология. Сборникнаучно-методическихстатей. Ереван. ,, Зангак- 97. 2004
5. Словесно- жестовое двуязычие, его сущность и характеристика. Сборник междунар. конференции.Арцах. 2008
6. Исследования эффективности рекомендуемых методов и средств по формированию словесно- жестового двуязычия. Специальная педагогика и психология. Сборник научно-методических статей. Ереван. ,, Зангак- 97. 2008
7. Влияние словесно-жестового двуязычия на развитие памяти ивнимания. Специальная педагогика и психология. Сборник научно-методических статей. Ереван. ,, Зангак- 97. 2010
8. Сравнительный анализ национальных жестовых языков отдельных стран мира. Մանկավարժական միտք. ,, Зангак- 97. 2012. N3
9. Հայկական ժեստերի լեզվի ուսուցման մեթեդիկա .Ոսումնամեթոդական ձեռնարկ. Եր. 2013
10. Исследования отношения сурдопедагогов к жестовому языку, словесно -жестовому двуязычию и их применению в процессе обучения. Проблемы специального образования . Научно-методический журнал. Ереван. 2015.
11. Չլսող երեխաների խոսքի և հաղորդակցման զարգացումը ժեստաբառային երկլեզու ուսուցման մեթոդով: Ուսումնամեթոդական ձեռնարկ; Երևան;<<Ասողիկ>2017թ.
12. Լսողության խանգարում ունեցող ավագ դպրոցականների տեքստերի և թանգարանաին նյութերի ընկալման մակարդակի հետազոտություն : <<Մանկաարժական միտք >>.2018