Candidate of Pedagogical sciences, Associate Professor
Candidate of Pedagogical sciences, Associate Professor/ Chair of Pedagogy
Education
2002-2005 - Postgraduate ASPU after Kh. Abovyan, Chair of Pedagogy and methodics of primary education
1998-2002 - ASPU after Kh. Abovyan, Faculty of primary education and Defectology, specialty of <<Pedagogy and methodics of primary education>>
1988-1998 - Lori region, Vanadzor, School №11 after A.S.Griboyedov
Academic Credentials
Candidate of Pedagogical sciences /04.08.2014/
Thesis: <<Critical thinking technology as a tool for the development of junior learners’ cognitive abilities at modern school>>
/Specialty 13.00.01 - <<Theory and History of Pedagogy>>, <<Pedagogy>>- 020 Specialized scientific council/.
Work Experience
From 2019 to present Associate Professor of the Chair of Pedagogy
2012-2019 Lecturer at the Chair of Professional Education and Applied Pedagogy
2002-2012- Lecturer, Interfaculty chair of pedagogy, ASPU after Kh. Abovyan
2006 - Lecturer of teachers training program organized by IREX
Academic courses
Bachelor’s degree - pedagogy, history of education and pedagogical thinking, history of social pedagogy, pedagogical communication, modern educational theories, social anthropology, Social-pedagogical support of family
Master’s degree - comparative pedagogy, especially the work of the social pedagogy in health care settings, Methodology of pedagogical research, pedagogical anthropology, social anthropology, pedagogical forecasting and project
Scope of Academic Interests - Theoretical pedagogy, innovative pedagogy, pedagogical technologies, social anthropology, Applied pedagogy
Trainings
2014- Training on teacher standards /<<Step by Step>> program/
2012- Advanced training courses on the subject of <<Theory, practice and management of inclusive education>> / ASPU after Kh. Abovyan /
2006- Pilot program <<Professional Development School>> /IREX, the National Institute of Education, ASPU after Kh. Abovyan /
2004-2006 - The Teacher training program, Teacher trainer /IREX, the National Institute of Education/
2004-2005 - Elementary level teacher training program /IREX, the National Institute of Education/
2004-2005 - Teacher training program in Armenia /IREX/
2002-2003 - Training course of the <<Reading and writing for critical thinking>> program /Open Society Institute, <<Step by Step>> program/
2020 թ. "Urayt educational platform", webinar programs: "Models of using online courses in educational products of the university", "Organization of educational work and support of student initiatives in a temporary distance", "Use of media educational technologies in the distance learning system" (May 28-29, 202
Publications
• 1 teaching manual: "Social Anthropology", Yerevan, Author's edition, "VMV-PRINT" LLC, 2019, 168 pages
• Co-author of 7 teaching manuals
• Author of about 35 scientific articles
1. «Волонтерская деятельность студентов - путь к профессиональному росту» /Перспективы развития науки и образования: сборник научных трудов по материалам XVII международной научно-практической конференции, 31 мая 2017 г. /РИНЦ/.- с 64-68/
2. «Մագիստրոսի հետազոտական աշխատանքների թղթապանակ», համահեղինակներ Ա.Թոփուզյան, Լ.Պողոսյան /«Մխիթար Գոշ», /Գիտական հոդվածներ/, 2 (47), 2017թ., էջ 4-12/
3. «Проблема гуманистической педагогики в истории армянской педагогической мысли (на примере М.Гоша и Раффи)», соавтор Н.Маркосян /Перспективы развития науки и образования: сборник научных трудов по материалам XXV международной научно-практической конференции, 31 января 2018 г. /РИНЦ/.- с 42- 47/
4. «Մանկավարժության ժամանակակից հիմնախնդիրները Րաֆֆու մանկավարժական հայացքներում» /Խ. Աբովյանի անվան ՀՊՄՀ, «Հայ մանկավարժության երախտավորները ժամանակակից մանկավարժական մոտեցումների համաբնագրում», հանրապետական գիտաժողովի զեկուցումների և գիտական հոդվածների ժողովածու, Երևան, «Արտագերս», 2018թ., էջ 64-67/
5. «Գ.Էդիլեանի աւանդը հայ մանկավարժական մտքի զարգացման գործում Առաջին Հանրապետութեան տարիներին» /Խ. Աբովեանի անուան ՀՊՄՀ, Հանրապետական գիտաժողով` նուիրուած Առաջին Հանրապետութեան 100 ամեակին, 18 Մայիս, 2018: Նիւթերի ժողովածու.- Եր.: «Սփիւռք» Գիտաուսումնական Կենտրոն, 2018թ., էջ 120-126/
6. «Практические занятия как средства формирования профессиональных компетенций в педагогическом вузе», соавтор Н.Маркосян /International Academy Journal Web of Scholar. 10(28), Vol.2, October 2018, /РИНЦ/.-с11-13/
7. «Культура семейного чтения как способ сохранения этнических особенностей», соавтор Г.Еганян /Воспитательный потенциал семейного чтения в эпоху цифровизации и глобализации: материалы Международной научно-практической конференции (19-20 сентября 2019 г.). – Казань: Изд-во Казан. ун-та, 2019. – 441 с. /РИНЦ/.- с17-22/
8. «Diagnostics as a precondition of value orientation in primary school», co-author G.Yeganyan , Main issues of pedagogy and psychology, Scientific Periodical, Kh. Abovyan Armenia state pedagogical university, 2020(2), p. 76- 82
9. «Проблема учебной мотивации младших школьников в современной педагогике», «Проблемы современной науки и образования»: научно-методический журнал.- М.: Издательство «Проблемы науки».- 2021. № 7 (164).- с. 21-24
10. «Социально-педагогическая поддержка детей из неблагополучных семей», Педагогическая поддержка – стратегия безопасности пространства детства: материалы Международной научно-практической конференции // Москва, 28 октября 2021 г. РАНХиГС; ФИРО / под ред. И.Н. Поповой. – СПб.: ГНИИ «Нацразвитие».- 2021.- с.18-22
11. «Կրթական միջավայրի ազդեցությունը սովորողների անձի ձևավորման ու զարգացման վրա», Խ. Աբովյանի անվան ՀՊՄՀ, «Սոցիալ-մշակութային միջավայրի ազդեցությունը մանկության վրա. մարտահրավերներ և լուծումներ», միջազգային գիտաժողովի նյութերի ժողովածու, Երևան, ՀՊՄՀ, 2021թ., էջ 139-143
12. «Formation of critical thinking of students in the process of teaching the subject “pedagogical anthropology”» co-author A. Topuzyan, Scientia Paedagogica Experimentalis Vol. 59 issue 2, 2022, pp. 223-242 /Scopus, Web of Science/.
ORCID ID https://orcid.org/0000-0003-3361-0633
Languages - Russian, English