Harutyunyan Rubina Roberti
01.01.2016

Candidate of Pedagogical science, docent

harutyunyanrubina01@aspu.am

Candidate of Pedagogical science, docent /Chair of the Armenian language and its Teaching Methods

Education
1998- 2003 – applicant of the department of Armenian language and its Teaching Methods in ASPU after Kh. Abovyan
1989-94 – Philological faculty of ASPU after Kh. Abovyan

Scientific degree
Candidate of Pedagogical Science
Defense of the Candidate and Doctoral dissertations (theme, specialized council)
Dissertation theme: Teaching of Lexical-grammatical Orders in Secondary School as a Method of Supplementation of Student’s Vocabulary (2009) Zh. 00.02

Professional experience
2013 – present - lecturer of the Armenian language and Literature in the Base Lyceum of ASPU after Kh. Abovyan
2013-2014 – assistant of the chair of Armenian language and its teaching methods in ASPU after Kh. Abovyan
2004 – present – lecturer of the chair of Armenian language and its teaching methods in ASPU after Kh. Abovyan
1994 – 2001 – lab assistant of the chair of Armenian language and its teaching methods in ASPU after Kh. Abovyan
2001 – 2003 – teacher of the Armenian language and Literature in the secondary school after Kh. Dashtetnts № 114
1997 – 1999 - teacher of the Armenian language and Literature in the secondary school № 118

Lectures
Bachelors – Modern Armenian language (practical course)
Masters

Scientific interests
Methodology of Armenian Language Teaching, pedagogy

Publications

ПРИМЕНЕНИЕ МЕТОДОЛОГИЧЕСКОГО ПОДХОДА "СЕКЦИОНАЛЬНОСТЬ"В УЧЕБНОМ ПРОЦЕССЕ ,АКТУАЛЬНЫЕ НАУЧНЫЕ ИССЛЕДОВАНИЯ В СОВРЕМЕННОМ МИРЕ ВЫПУСК 6(62) ЧАСТЬ 8 ИЮНЬ,ПЕРЕЯСЛАВ 2020 Г. ,РИНЦ ,https://elibrary.ru/TITLE_ABOUT.ASP?ID=58411 , СТ , .27-32. `FWD, АРУТЮНЯН Р., ТОРГОМЯН С. 

Գոյականի կազմության ուսուցումը միջին դպրոցում որպես սովորողների բառապաշարի հարստացման միջոց
Լեզու և կրթություն, N 2, Զանգակ -97 հրատ., Եր., 2011, էջ 73-85
Հասարակ և հատուկ գոյականների ուսուցումը միջին դպրոցում
Կանթեղ, Ասողիկ հրատ., N 3 (48), Եր., 2011, էջ 256-264 
Որոշյալ և անորոշ գոյականների ուսուցումը միջին դպրոցում
Խ. Աբովյանի անվան ՀՊՄՀ-ի Գիտական տեղեկագիր, Եր., 2011, N 2-3 (14-15), էջ 202-212
Սովորողների լեզվամտածողության զարգացումն ու բառապաշարի հարստացումը գոյականակերտ ածանցների ուսուցման գործընթացում
Լեզու և կրթություն, N 3, Հավելված Մանկավարժ. միտք հանդեսի, Զանգակ հրատ., 2012թ., էջ 92-99
Անձի և իրի քերականական կարգի ուսուցման մեթոդիկայի մի քանի հարցեր
Մանկավարժական միտք, N 3-4, Զանգակ հրատ., 2012, էջ 12 
Գոյականակերտ ածանցների ուսուցման մեթոդիկայի մի քանի հարցեր
Լեզու և կրթություն, N 4, Հավելված Մանկավարժական միտք հանդեսի, Զանգակ՚ հրատ., 2012, էջ 94-101 
Գոյականի ուսուցման հիմնախնդիրները միջին դպրոցում
Ան-Ջոն հրատ., Եր., 2013, 237 էջ
Սովորողների տրամաբանական մտածողության զարգացումը միջին 
դպրոցում դերբայական դարձվածն ուսուցանելիս
Խ. Աբովյանի անվ. ՀՊՄՀ Հայագիտական հանդես, N 2-3(26-27) Երևան, 2014, էջ 268-287
Հայոց լեզվի ուսուցման մեթոդական ցուցումներ (ավագ դպրոց)
Երևան, 2015, 106 էջ
Մանկավարժական պրակտիկայի կազմակերպման մեր փորձից
Մանկավարժական միտք հանդես, N 4, Զանգակ՚ հրատ., 2015, էջ 196-201

Հայոց լեզվի ուսուցման մեթոդական ցուցումներ/ ավագ դպրոց / , հեղինակային հրատ.,Երևան, 2015թ.:

ՈՒՂԵՑՈՒՅՑ ՄԱՆԿԱՎԱՐԺԱԿԱՆ ՊՐԱԿՏԻԿԱՅԻ (բանասիրական ֆակուլտետ), Բակալավրիատ, Երևան, 2017, Հեղինակային հրատարակություն, 208 էջ:
Արտադասարանական միջոցառման նախագիծ մանկավարժական պրակտիկայի շրջանակներում, Ռինց, Վիեննա, 2017, էջ 17-21:

Торгомян С. Ф., Арутюнян Р. Р. , Вопросы по организации процесса учебно- познавательной практики, aktuální pedagogika,Vědecký časopis ,Zakladatel: Vědecko vydavatelské centrum «Sociosféra-CZ», s.r.o. , № 2 2018.

Ջուլֆայան Ռուզան Պողոսի , Թորգոմյան Սոֆի Ֆելիքսի ,Հապավումների ուսուցման դասի մոդելավորում բուհական դասընթացում, «Интернаука» ,Научный журнал № 12(46) , Москва , 2018 г.

ORCID ID https://orcid.org/0000-0002-1370-9567  

Languages
Russian, French

 

 

 

 

Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image