
Candidate of Pedagogical science, Docent
Candidate of Pedagogical science, Docent/Chair of the Armenian language and its Teaching Methods
Education
1998- 2003 – applicant of the department of Armenian language and its Teaching Methods in ASPU after Kh. Abovyan
1989-94 – faculty of Armenian language and literature of Armenian state pedagogical institute after Kh. Abovyan
Academic Credentials
Candidate of Pedagogical Science (2010). ZhG.00.02 - Methods of teaching and education (the Armenian language). Dissertation theme: "Teaching of lexical - grammatical categories of the verb in the middle tier of secondary school."
Work Experience
2013 – present - Docent of the chair of Armenian language and its teaching methods in ASPU after Kh. Abovyan
2001 - present – lecturer of the chair of Armenian language and its teaching methods in ASPU after Kh. Abovyan
1998 – 2001 – teacher of the Armenian language and Literature in the secondary school after H. Oshakan № 172
1991 – 1998 – teacher of the Armenian language and Literature in the secondary school after L. Tolstoy № 128
1989 – 1991 – teacher of the Armenian language and Literature in the secondary school № 171
Courses
Bachelor’s degree course – Methods of teaching of Armenian language. Modern Armenian language
Master’s degree course – Methodic bases of the Armenian language
Scope of Academic Interests
Methodology of Armenian language teaching, modern Armenian language, pedagogical technology, modern teaching methods
Trainings
From 13th April to 7th May attended the courses organized by ASPU named after Kh. Abovyan to improve the skills of professor-teaching staff (certificate N 0068-15)
Awards
In 2003, at the 80th anniversary of the ASPU issued diploma for long-standing conscientious scientific and teaching activities.
Publications
ПРИМЕНЕНИЕ МЕТОДОЛОГИЧЕСКОГО ПОДХОДА "СЕКЦИОНАЛЬНОСТЬ"В УЧЕБНОМ ПРОЦЕССЕ ,АКТУАЛЬНЫЕ НАУЧНЫЕ ИССЛЕДОВАНИЯ В СОВРЕМЕННОМ МИРЕ ВЫПУСК 6(62) ЧАСТЬ 8 ИЮНЬ,ПЕРЕЯСЛАВ 2020 Г. ,РИНЦ ,https://elibrary.ru/TITLE_ABOUT.ASP?ID=58411 , СТ , .27-32. `FWD, АРУТЮНЯН Р., ТОРГОМЯН С.
Վերլուծական բարդությունների ուսուցումը ավագ դպրոցում, «Մանկավարժական միտք» հանդես, Եր., 2011թ., էջ210-216, համահեղինակ՝ Ռ. Ջուլֆայան:
Համադրական բարդությունների ուսուցումը ավագ դպրոցում, «Լեզու և կրթություն», N 3, Հավելված «Մանկավարժական միտք» հանդեսի, Եր., 2012թ., էջ 82-91, համահեղինակ՝ Ռ. Ջուլֆայան:
Բայի ուսուցումը միջին դպրոցում. ուսումնամեթոդական ձեռնարկ, Եր., 2012թ., 196 էջ:
Պարագաների արտահայտության ուսուցումը «Դեպքի ուսումնասիրություն» մեթոդով, «Լեզու և կրթություն», N 5, Հավելված «Մանկավարժական միտք» հանդեսի, Եր., 2013թ., էջ 73-79, համահեղինակ՝ Ռ., Ջուլֆայան:
Ծրագիր «Հայոց լեզվի դասավանդման մեթոդիկա դասընթացի», Եր., 2014թ., 70 էջ, համահեղինակ՝ Գ. Խալաթյան:
Անուղղակի խնդիր լրացումների ուսուցումն ավագ դպրոցում տեխնոլոգիական մոտեցմամբ, Խ. Աբովյանի անվ. ՀՊՄՀ «Հայագիտական հանդես», N 2-3 (26-27), Եր., 2014թ., էջ 253-267:
Ուղիղ խնդրի ուսուցումն ավագ դպրոցում տեխնոլոգիական մոտեցմամբ, «Մանկավարժական միտք» հանդես, N 3-4, Եր., 2014, էջ 108-115, համահեղինակ՝ Ռ. Ջուլֆայան:
Նախադասության երկրորդական անդամների ուսուցումը տեխնոլոգիական մոտեցմամբ (ուղեցույց ուսուցչին), Եր., 2014, 76 էջ, համահեղինակ՝ Ռ. Ջուլֆայան:
Բացահայտչի ուսուցումը տեխնոլոգիական մոտեցմամբ, «Մանկավարժական միտք» հանդես, N 1-2, Եր., 2015, էջ 178-184, համահեղինակ՝ Ռ. Ջուլֆայան:
Դասի ներկայացում ամփոփիչ-գնահատող պրակտիկայի շրջանակներում, «Մանկավարժական միտք» հանդես, N 4, Եր., 2015, էջ 202-209:
ՈՒՂԵՑՈՒՅՑ ՄԱՆԿԱՎԱՐԺԱԿԱՆ ՊՐԱԿՏԻԿԱՅԻ (բանասիրական ֆակուլտետ), Բակալավրիատ, Երևան, 2017, Հեղինակային հրատարակություն, 208 էջ, Թորգոմյան Սոֆի, Հարությունյան Ռուբինա
Արտադասարանական միջոցառման նախագիծ մանկավարժական պրակտիկայի շրջանակներում, Ռինց, Վիեննա, 2017, էջ 17-21: Թորգոմյան Սոֆի, Հարությունյան Ռուբինա
Ազգային կրթական գործընթացներ, Ռինց, Վիեննա, 2017, էջ 21-26, Խալաթյան Գայանե, Թորգոմյան Սոֆի
Торгомян С. Ф., Арутюнян Р. Р. , Вопросы по организации процесса учебно- познавательной практики, aktuální pedagogika,Vědecký časopis ,Zakladatel: Vědecko vydavatelské centrum «Sociosféra-CZ», s.r.o. , № 2 2018.
Ջուլֆայան Ռուզան Պողոսի , Թորգոմյան Սոֆի Ֆելիքսի ,Հապավումների ուսուցման դասի մոդելավորում բուհական դասընթացում, «Интернаука» ,Научный журнал № 12(46) , Москва , 2018 г.
Languages
Russian, English