Svetlana S. Muradyan
19.02.2016

Deputy dean for science and international cooperation, PhD in Education Sciences, Associate Professor

muradyansvetlana41@aspu.am

PhD in Education Sciences, Associate Professor of chair of Special pedagogy and psychology of ASPU after Kh. Abovyan

Deputy dean for science and international cooperation/Faculty of Special and Inclusive Education

 

Education
2016 – the Degree of Doctor of Philosophy (Ph.D.) in Pedagogy
2010 - applicant of Department of Special Education of the Armenian State Pedagogical University after Kh. Abovyan
2008-2010 – is awarded the master's degree Special pedagogics of the Armenian State Pedagogical University after Kh. Abovyan in the field of pedagogy of children with

Auditory Impairments
2006-2008 – additional education on a specialty Logopedia in the Armenian State Pedagogical University after Kh. Abovyan
2004-2008 – is awarded the bachelor's degree of pedagogics, teacher of the Armenian State Pedagogical University after Kh. Abovyan in the field of surdopedagogy

Work Experience
From 2018 till now - Deputy Dean for Science and International Cooperation / Faculty of Special and Inclusive Education
From 2017 till now - Vice President of the Healthcare & Biological Sciences Research Association (HBSRA)
From 2010 till now – lecturer at the Department of Special Pedagogy and Psychology of the Armenian State Pedagogical University after Kh. Abovyan

Courses
"Inclusive Education" , “ Fundamentals of Special Pedagogy ”; “ Fundamentals of Special Psychology ”; “Means of verbal and nonverbal communication”; “ Methods of teaching oral speech of children with different disorders ”; “Methods of teaching written speech teaching of children with hearing impairment” and so on.
Scope of Academic Interests
The system of education and upbringing of children with special development opportunities; Modern approaches of listening and pronunciation of children with hearing impairment

Trainings
1. 2019 International Conference on Research in Life-Sciences & Healthcare (ICRLSH), 27-28 Feb, Dubai (as a keynote speaker)
2. Global research and development services / 19th International Conference on healthcare and life-science research (ICHLSR), held at Universitat de Barcelona, Barcelona, Spain. 28-29 July 2017 (participation certificate)
3. XXXI International scientific and practical conference <<International scientific review of the problems and prospects of modern science and education>> USA, Boston>> / February 25, 2017 (Diploma)
4. International scientific and practical conference European Research: Innovation in science, education and technology / London. United Kingdom. 8-9 February 2017 (Diploma)
5. Seminar “Versorgung von Menschen mit schwersten Erkrankungen” (Schwerpunkt Neurologie) Seminar an der Fortbildung vom. 04-07 Oktober 2016 (Zertifikat)
6. Участник XLVI Международной научно-практической конференции <<Научная дискуссия: вопросы педагогики и психологии>> / Интернаука, Москва, 26.01.2016 (сертификат)
7. The Editorial Board of Global Partnership on Development of Scientific Cooperation , LLC. In recognition of their successful participation in the First International Conference / <<Science and Innovations in the Globalized World>> / San Diego , USA, December 20, 2015 (certificate)
8. <<Աղետների ռիսկի նվազեցման գործողությունների կայունության ապահովման>> ծրագրի շրջանակներում իրականացվող <<ԱՌՆ-ն մանկավարժական ուսումնական պլանում ամրապնդելու>> վերապատրաստում, 2015թ. / UNICEF in Armenia (վկայական)
9. Светлана Штукарева <<Логотерапия и экзистен-циальный анализ>> / Московский Институт психоанализа Ռեքավերի քոլեջ 21 ակադեմիական ժամ (27-28 հոկտեմբեր 2015 թիվ) (հավաստագիր)
10. Հոգեկան առողջության պահպանման տեսագործնական թեմատիկ վերապատրաստման դասընթացներ / Ռեքավերի քոլեջ (Հոկտեմբերի 15-ից դեկտեմբերի 24, 2015թ) (հավաստագիր)
11. In the Ist International scientific and practical conference <<Education and modern aspects of physical education>>, section – Theory and practice of correctional work / Kramatorsk, April, 16-17, 2015, (certificate)
12. Ֆրանս – հայկական զարգացման հիմնադրամի <<Դիալոգ>> խուլերի կրթության և ներառման կենտրոնի կողմից կազմակերպված հայերեն ժեստերի լեզվի դասընթացներ , 2015թ. (վկայական)

Publications
1. Մուրադյան Ս. Ս. Լսողության խանգարում ունեցող նախադպրոցական տարիքի երեխաների խաղի դերն ու առանձնահատկությունները:Գորիսի պետական համալսարանի միջազգային II գիտաժողովի աշխատանքների ժողովածու: - Եր., 2011թ., էջ 704 – 707:
2. Մուրադյան Ս. Ս. Լսության խանգարում ունեցող երեխաների արտաբերական կարողությունների գնահատման քարտ: -Եր., 2012, 24էջ:
3. Հատուկ կրթության հանրագիտարան / համահեղինակ, - Զանգակ, Եր.: 2012, 248 էջ:
4. Азарян Р. Н., Мурадян С. С.Характеристика уровня развития произношения у детей с нарушением слуха дошкольного возраста. <<Մանկավարժական միտք>> հանդես: - Եր., 2013թ., էջ 258 - 262:
5. Մուրադյան Ս. Ս. Լսողության խանգարում ունեցող երեխաների ճիշտ արտաբերության ձևավորման և զարգացման առանձնահատկությունները: <<Մխիթար Գոշ>> գիտ. հանդես, <<ՍԻՄ տպագրատուն>>, Երևան, 2013 / 7-9, Էջ 97-100:
6. Մուրադյան Ս. Ս. Լսողության խանգարում ունեցող երեխաների արտաբերական կարողությունների զարգացմանը նպաստող արտասահմանյան և հայկական համակարգչային խաղ-ծրագրերի դերն ու նշանակությունը // Մանկավարժական միտք.- Երևան.- 2015.- № 1-2.- էջ 267-272:
7. Мурадян С. С. Анализ постановки работ по развитию произношения у дошкольников с нарушением слуха. I Международная научно-практическая конференция. Педагогика и современные аспекты физического воспитания.- Краматорск .- ДДМА.- 2015.- № 2.- С. 118-124.
8. Muradyan S. S. Main dimention, aspects and content of surdopedagogic work to form and develop correct pronunciation among preschool hearing-impaired children // European Science and Technology: 10th International scientific conference.- Munich.- 2015.- P. 51-57.
9. Մուրադյան Ս. Ս. Չլսող երեխաների արտաբերման զարգացմանը նպաստող արդի տեխնոլոգիաների կիրառումը ներառական կրթության պայմաններում: <<Ներառական կրթություն. ժամանակակից խնդիրներն ու մարտահրավերները>> միջազգային գիտագործնական գիտաժողովի հոդվածների ժողովածու, Երևան, 2015, Էջ 86-89:
10. Մուրադյան Ս. Ս. <<Լսողության խանգարում ունեցող նախադպրոցականների արտաբերման կարողության զարգացման ուղղությամբ սուրդոմանկավարժների իրազեկվածության մակարդակի ուսումնասիրում>> Հատուկ կրթության հիմնախնդիրներ / Գիտամեթոդական հանդես, Երևան, № 4, 2016, Էջ 133-142:
11. Азарян Р. Н., Мурадян С. С. Основные принципы и положения построения и проведения сурдопедагогической работы по формированию и развитию правильного произношения у детей с нарушением слуха / The Global Partnership on Development of Scientific Cooperation Limited Liability Company Science and Innovations in the Globalized World The Collection of Scholarly Papers. Published in the United States of America. San Diego, CA. 2016. P. 57-62
13. Мурадян С. С. Экспериментальное обоснование эффективности рекомендованных подходов для развития произношения у детей с нарушением слуха. Н 34 Научная дискуссия: вопросы педагогики и психологии. сб. ст. по материалам XLVI междунар. науч.-практ. конф. – № 1 (46). Включен в систему Российского индекса научного цитирования (РИНЦ). ISSN 2309-2742 Часть II. – М., Изд. «Интернаука», 2016. – С.29-32.
14. Muradyan S. S. << Rating scales for determination of the level of development of pronunciation at children with hearing disorders>>. EUROPEAN RESEARCH / XXV International scientific and practical conference <<European reserch: Innovation in science, education and technology>> /№ 2 (25), London/ United Kingdom. 2017. - P. 78-80.
15. Muradyan S. S. <<Analysis programs teaching pronunciation preschool children with hearing disorders>>. INTERNATIONAL SCIENTIFIC REVIEW / XXXI International scientific and practical conference <<International scientific review of the problems and prospects of modern science and education>> / № 2 (33), Boston, USA. 2017. - P. 79-82.
16. Мурадян С. С. Средства и методы улучшения инклюзивного образования у детей с нарушениями слуха. ІІ Международный научно-практической конференции «Социально – педагогическая поддержка лиц с ограниченными возможностями здоровья: теория и практика». Ялта. 2018. - С. 178-180.
17. Мурадян С. С. Применение в Армении азбуки как инновационной технологии для детей с нарушением слуха. 23-й Международный научно-практической конференции Инновации в профессиональном и профессионально – педагогическом образовании. Екатеринбург. 2018. - С. 271-274.
18. Мурадян С. С. Реальность и перспективы инклюзивного образования в Армении. ІІ Всеукраинской научно-практической конференция с международным участием «Актуальные проблемы педагогики начальной школы в контексте реформы системы образования. Государственное высшее учебное заведение «Прикарпатский национальный университет им.Василия Стефаника». Украина. 2018. - С. 126-129.

Languages: Russian and English languages

Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image
Media image